Księgowość w małej firmie – samodzielnie czy zlecić do biura rachunkowego?
Jeżeli dopiero zaczynasz z działalnością gospodarczą zapewne zastanawiasz się czy prowadzić księgowość samodzielnie czy zlecić prowadzenie księgowości do biura rachunkowego. Poniżej przedstawimy wszystkie za i przeciw tak, aby przedsiębiorca mógł wybrać najlepszą opcję dla siebie.
Prowadzenie księgowości samodzielnie
Księga przychodów i rozchodów to mało skomplikowana ewidencja. Na podstawie faktur jak i rachunków księguje się sprzedaż oraz wydatki. Na podstawie tego wyliczane są podatki.
Wygląda to tak, że do programu księgowego ręcznie wprowadzamy dokumenty przychodowe i kosztowe. Następnie system wylicza nam należne podatki. Tak więc rola przedsiębiorcy sprowadza się do wystawiania i i wprowadzania dokumentów księgowych. Na podstawie tych dokumentów natomiast są prowadzone księgi i ewidencje. Program później wylicza zobowiązania podatkowe i generuje deklaracje, które następnie musimy wysłać do urzędów. Czynności te są stosunkowo łatwe natomiast są strasznie czasochłonne. Musimy wprowadzać szereg informacji znajdujących się w dokumentach. Oprócz wprowadzania samych dokumentów należy pamiętać o ewidencji środków trwałych i wartości niematerialnych, generowanie i składanie deklaracji podatkowych, prowadzenie rejestru VAT. Jeśli szukasz porad z zakresu rejestracji spółki na terenie Katowicach, to zapraszamy na https://podatki-katowice.pl/uslugi/spolki-prawa-handlowego
Zalety i wady prowadzenia samodzielnej księgowości w małej firmie
Zalety:
- Monitorowanie finansów
- Zaoszczędzone kwoty za księgowość
Wady:
- Poświęcenie dużej ilości czasu
- Większe ryzyko popełnienia błędu
- Konieczność posiadania wiedzy z zakresu prawa podatkowego jak i rachunkowości
- Odprowadzanie zaliczek na podatek dochodowy
- Dotrzymywanie terminów
- Drukowanie i przechowywanie księgi przychodów i rozchodów
Zlecenie księgowości do biura rachunkowego
Przedsiębiorstwa, które nie chcą zajmować się rozliczeniami firmy zlecają księgowość do zewnętrznego biura rachunkowego. Jest to związane z kosztami, natomiast daje gwarancję prawidłowego prowadzenia całej dokumentacji. Nadal właściciel firmy ponosi konsekwencje za błędy jednak ma on prawo ubiegać się o odszkodowanie od biura rachunkowego. Profesjonalne biuro jest dla swojego klienta partnerem w biznesie. Oprócz księgowania dokumentów mogą oni również doradzić w wyborze najlepszej opcji podatkowej.
Zalety i wady prowadzenia księgowości przez biuro rachunkowe
Zalety:
- Możliwość skupienia się na prowadzeniu firmy
- Przechowywanie dokumentów przejmuje biuro
- Oszczędność czasu
- Małe prawdopodobieństwo kontroli skarbowej
- Reprezentowanie biura przed urzędami
- Kontakt ze specjalistami
- Brak konieczności z dokształcania się z księgowości i rachunkowości
Wady:
- Dodatkowe koszty
- Możliwość wypływu informacji finansowo-księgowych o firmie
Podsumowując
Wybierając sposób księgowości twojej działalności gospodarczej powinien zależeć od kilku czynników. Po pierwsze zadaj sobie pytanie czy posiadasz wiedzę z księgowości i rachunkowości. Dokształcanie się może być kosztowne i czasochłonne. Sprawdź czy starczy Ci czasu na samodzielne prowadzenie księgowości. Upewnij się czy chcesz się skupić całkowicie na prowadzeniu firmy czy jednak znajdziesz trochę miejsca na księgowanie dokumentów. Na koniec zastanów się czy chcesz wydawać dodatkowe pieniądze na usługi profesjonalnego biura rachunkowego. Czasem naprawdę warto oddać te sprawy w ręce profesjonalisty.
Najnowsze komentarze